تبلیغات
یک مادر و هزاریک تجربه - تناسب اندام با روشی کم هزینه
یک مادر و هزاریک تجربه
جمعه 18 تیر 1395

تناسب اندام با روشی کم هزینه

جمعه 18 تیر 1395

نوع مطلب :
نویسنده : گیتی قدسی


در دنیای امروز چاقی و اضافه وزن شیوع بالایی داشته و زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، سرطان، پوکی‌استخوان و… را فراهم آورده است. علاوه بر رژیم غذایی و تغذیه ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی که تبدیل به یک مشکل حل نشدنی در جوامع صنعتی عصر حاضر شده است، نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی ‌در شیوع این بیماری‌های مزمن ایفا نماید.

مفید، در دسترس و کم‌هزینه
یکی از بهترین ورزش‌هایی که می‌تواند سبب کسب و حفظ تناسب اندام شما شود و در نتیجه سلامتی شما را بیشتر تضمین نماید، پیاده‌روی است. پیاده‌روی یکی از مفیدترین، در دسترس‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود که به راحتی می‌توانید آن را در برنامه روزانه زندگی خود جای دهید و با داشتن برنامه غذایی مناسب قبل و بعد از پیاده‌روی‌ حتی در حین آن میزان کاهش وزن خود را از طریق این فعالیت فیزیکی مناسب به حداکثر برسانید. بدین منظور به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید:

تنظیم زمان پیاده‌روی با برنامه غذایی
پاسخ به این سوال که پیاده‌روی قبل یا بعد از غذا مناسب می‌باشد، کاملا وابسته به هدف تعیین شده برای پیاده‌روی می‌باشد. در صورت عدم اشتها برای مصرف وعده‌های اصلی غذایی در افراد لاغر بویژه وعده صبحانه متخصصین تغذیه توصیه می‌نمایند یک ساعت قبل از وعده غذایی فرد اقدام به پیاده‌روی با سرعت متوسط حتی کم حداقل به میزان ۳۰ دقیقه نماید، چرا که این امر می‌تواند منجر به تنظیم اشتها در این افراد گردد، این درصورتی است که برای افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی در فاصله زمانی ۲تا۳ ساعت بعد از صرف غذا پیاده‌روی می‌تواند اقدام مناسبی در جهت کاهش وزن باشد، بویژه اگر این فعالیت فیزیکی با شدت متوسط در طول زمانی بیش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با برنامه مشخص و ثابتی انجام شود.

مصرف مایعات در پیاده‌روی
مصرف مایعات قبل از پیاده‌روی به شدت توصیه می‌گردد. به این ترتیب که یک لیوان ۲۰ تا۳۰ دقیقه، قبل از پیاده‌روی و یک لیوان دیگر ۵ دقیقه قبل از شروع حرکت آب میل نمایید، چراکه تعریق در حین پیاده‌روی منجر به کاهش مایعات بدن خواهد گردید، لذا در صورت گرم بودن هوا پس از اتمام پیاده‌روی سعی در جایگزین نمودن مایعات از دست رفته بدن خویش نمایید. در چنین شرایطی اضافه نمودن مقادیر بسیار اندکی نمک و شکر به آب مصرفی بویژه پس از ورزش به تعادل الکترولیت‌های بدن که در نتیجه تعریق شدید از بدن دفع می‌گردد، نیز کمک خواهد نمود.

عوامل تعیین کننده در کاهش وزن و چربی‌های بدن در زمان پیاده‌روی
پیاده‌روی از جمله ورزش‌های هوازی کالری‌سوز بوده که می‌تواند به کاهش وزن منجر شود، البته برای کاهش وزن توصیه می‌شود دریافت کالری را نیز با رعایت یک رژیم غذایی مناسب کاهش داده و از طرف دیگر با داشتن یک فعالیت بدنی مناسب نظیر پیاده‌روی کمک کنیم بدنمان به یک تعادل انرژی مناسب دست پیدا کند. جهت کنترل وزن بهتر است پیاده‌روی با سرعت متوسط به مدت یکساعت در روز آغاز شود. بخاطر داشته باشید که بدن پس از حدود ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط شروع به سوزاندن چربی خواهد کرد و در اصل آنچه در هر نوع ورزشی تعیین کننده نوع سوخت بدن می‌باشد شدت ورزش است، در ورزش‌های شدید که مدت کوتاهی به طول می‌انجامد بدن قندها و ذخایر گلیکوژنی را خواهد سوزاند، این در حالی است که در ورزش‌هایی با شدت متوسط و مدت زمان طولانی‌تر سوخت ترجیحی، چربی‌های ذخیره شده در بدن خواهد بود، لذا این نوع ورزش منجر به کاهش وزن موضعی بیشتری خواهد گردید.

الگوی غذایی توصیه شده برای پیاده‌روی
مصرف غذا‌های کم‌چرب، حاوی مقادیر متعادلی از نشاسته‌ها نظیر برنج یا نان که براساس رژیم غذایی با کالری متعادل تعیین شده باشد، به‌همراه سبزیجات می‌تواند مواد غذایی مناسبی برای وعده غذایی قبل از پیاده‌روی بویژه در افراد دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی باشد، این افراد پس از اتمام پیاده‌روی‌ به منظور تنظیم قند‌خون می‌توانند از میوه‌های تعیین شده در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایند. در پاره‌ای از موارد عدم تحمل شیر و لبنیات، کرفس، مواد غذایی دریایی و محصولات تهیه شده از گندم در مراحل اولیه شروع ورزش دیده می‌شود که در صورت مشاهده واکنش‌های آلرژیک و عدم تحمل غذایی افراد باید از مصرف مواد غذایی مذکور قبل از ورزش پرهیز نمایند. افراد کم‌وزنی که از پیاده‌روی به منظور تنظیم اشتها بهره می‌گیرند، باید از پیاده‌روی با سرعت بالا و خسته کننده که منجر به تولید هورمون‌های استرس ‌و سرکوب اشتها می‌گردد، پرهیز نمایند و از الگوی غذایی توصیه شده فوق در وعده بعد از ورزش به منظور تامین کالری‌های مورد نیاز روزانه خود استفاده کنند.

نتیجه‌گیری
به‌طور کلی می‌توان گفت با یک الگوی منظم و تنظیم شده غذایی که حاوی کالری متعادلی بوده و با یک برنامه منظم پیاده‌روی در ساعات مشخصی از روز به‌همراه مصرف مایعات کافی می‌توان بهترین نتایج را در کسب وزن مناسب بدن، حفظ وزن و کاهش چاقی‌های موضعی کسب نمود.

دکتر نیاز محمدزاده هنرور -متخصص تغذیه





Mandy
جمعه 17 آذر 1396 09:38 ب.ظ
Hey there! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I
could locate a captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours
and I'm having trouble finding one? Thanks a lot!
Foot Complaints
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:38 ب.ظ
Very good blog post. I definitely appreciate this site.
Continue the good work!
How do you get a growth spurt?
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:24 ق.ظ
Hi there! Quick question that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?

My weblog looks weird when browsing from my iphone4.

I'm trying to find a template or plugin that might be able to fix this issue.
If you have any recommendations, please share. Thank you!
Rubye
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 02:07 ب.ظ
We are a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community.

Your web site offered us with valuable information to work on. You have performed an impressive activity and
our whole group can be thankful to you.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 10:28 ق.ظ
I am regular visitor, how are you everybody?
This post posted at this site is genuinely nice.
manicure
یکشنبه 13 فروردین 1396 10:46 ق.ظ
Good day! I simply want to give you a big
thumbs up for your excellent information you have right here on this
post. I will be returning to your blog for more soon.
BHW
جمعه 11 فروردین 1396 01:40 ق.ظ
This is a topic that is close to my heart... Thank you! Where
are your contact details though?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر